محصولات فومی در صنایع خودرویی | فوم خودروسازی
کاربردها

محصولات فومی در صنایع خودرویی | فوم خودروسازی

۳ آبان ۱۴۰۲
بدون دیدگاه

محصولات فومی در صنایع خودرویی | فوم خودروسازی

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که کاربرد فوم در خودروسازی به چه شکلی است؟، و یا این سوال در ذهنتان نقش بسته باشد که فوم خودروسازی چه نوع فومی است؟. همانطور که احتمالا مستحضر باشید، فوم ها هم درست به مانند هر چیز دیگری در این دنیا در مدلها و نوع های مختلفی تولید میشوند و هر کدام از آنها هم در جا، مکان و صنایعی خاص مورد استفاده قرار میگیرند. برای مثال برخی از آنها در مبلسازی مورد استفاده میگیرند، برخی در صنایع پزشکی استفاده میشوند و… . اما کاربرد فوم در صنعت خودرو به چه شکلی است؟، از چه نوع فومی در ساخت بخشهای مختلف خودروها استفاده میشود؟. اگر که شما هم این سوالات را دارید در ادامه هم همراه باشید تا پاسخ آنها را بیابید.

محصولات فومی در صنایع خودرویی | فوم خودروسازی

بدون فوت وقت به سراغ معرفی فوم خودروسازی برویم. فوم EVA یک نوع فوم پلیمری است که از کوپلیمریزاسیون اتیلن و وینیل استات تولید می‌شود. این فوم دارای ساختار سلولی بسته است و از نظر نرمی و انعطاف‌پذیری شبیه لاستیک است. فوم EVA دارای شفافیت و براقیت خوب، و مقاوم در برابر ترک‌خوردگی، دارای خواص ضد آب، و مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش است. عمده کاربرد فوم در خودروسازی هم با استفاده از فوم EVA است و می توان این فوم را فوم خودروسازی هم نامید. یکسری از ویژگی های فوم خودروسازی یا EVA را در زیر میبینیم. همچنین لازم به ذکر است که مرکز خرید فوم خودروسازی فوملند آماده است تا علاوه بر اعلام قیمت فوم EVA، با کیفیت ترین محصولات فومی را برای شما عزیزان فراهم کند.

مقاومت در برابر شرایط مختلف آب و هوایی: فوم EVA در برابر نور مستقیم خورشید، سرما و یا باران شدید، ترک نمی‌خورد و می‌تواند در شرایط مختلف آب و هوایی، بدون ایجاد تغییر در خواصش، مورد استفاده قرار گیرد.

مقاومت در برابر مواد شیمیایی: فوم EVA در برابر بسیاری از مواد شیمیایی، مانند سیالات آلی و آب، مقاوم است و می‌تواند در قطعات و محصولاتی که با این مواد در ارتباط هستند، مانند شلنگ خودرو، مورد استفاده قرار گیرد که این هم یکی از موارد کاربرد فوم در خودروسازی محسوب میشود.

پایداری حرارتی: فوم EVA می‌تواند نوسانات دمای بسیار بالا را تحمل کند. یک فوم خودروسازی همه منظوره می‌تواند دماهای بین -40 تا 100 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند.

 

 محصولات فومی در صنایع خودرویی | فوم خودروسازی

کاربرد فوم در خودروسازی

فوم EVA یا همان فوم خودروسازی، در صنعت ساخت خودرو به عنوان یکی از مواد مهم و کارآمد محسوب میشود. کاربرد فوم در خودسازی این گونه است که فوم EVA می‌تواند برای کارهای مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. فوم EVA باعث می‌شود که خودروها راحت‌تر، ایمن‌تر، سبک‌تر و کارآمدتر شوند. این فوم، علاوه بر مزایای متعدد خود، از دوام و استحکام بالایی نیز برخوردار است و می‌تواند در شرایط مختلف آب و هوایی، بدون تغییر خواص خود، مورد استفاده قرار گیرد. از جمله کاربردهای فوم EVA در صنعت خودروسازی می‌توان به مواردی که در زیر آمده اند اشاره کرد.

عایق‌بندی موتور: یک مورد از کاربرد فوم در صنعت خودرو این است که فوم EVA به دلیل ساختار متخلخل خود، عایق حرارتی و صوتی بسیار خوبی است. به همین دلیل، در موتور خودرو برای جلوگیری از اتلاف حرارت و کاهش صدای موتور استفاده می‌شود. ورقه‌های فوم EVA در اطراف موتور قرار می‌گیرند تا از اتلاف حرارت جلوگیری کنند. لوله‌های فوم EVA نیز برای عایق‌بندی لوله‌های آب و روغن مورد استفاده قرار میگیرند.

عایق‌بندی کابین: فوم EVA در کابین خودرو برای کاهش صدای موتور، جاده استفاده می‌شود. ورقه‌های فوم EVA در کف، دیوارها و سقف کابین قرار می‌گیرند تا از ورود صدا به داخل کابین جلوگیری کنند.

آب‌بندی بدنه: از دیگر کاربرد فوم در خودروسازی می توان به کاربرد فوم خودروسازی یا همان فوم EVA به دلیل ساختار متخلخلش، در کار آب‌بندی‌ خودرو اشاره کرد. در بدنه خودرو برای جلوگیری از ورود آب و رطوبت به داخل کابین از این فوم استفاده می‌شود. ورقه‌های فوم EVA در اطراف درها، پنجره‌ها و سایر نقاط بدنه قرار می‌گیرند تا از ورود آب و رطوبت به داخل کابین جلوگیری کنند. لوله‌هایی از جنس فوم EVA نیز برای آب‌بندی درزها و شکاف‌های بدنه مورد استفاده قرار میگیرند.

ضربه‌گیرها: از موارد کاربرد فوم در خودروسازی این است که به دلیل خاصیت ضربه‌گیری، از فوم  EVAدر ضربه‌گیرهای خودرو استفاده می‌شود. ورقه‌های فوم خودروسازی در اطراف قطعات فلزی ضربه‌گیر قرار می‌گیرند تا از آسیب رسیدن به آن‌ها در اثر ضربه جلوگیری کنند.

برگشت پذیری: فوم EVA دارای خاصیت برگشت‌پذیری بالایی است، یعنی پس از فشار دادن به آن، به حالت اولیه خود باز می‌گردد. این کاربرد فوم در خودروسازی باعث می‌شود که فوم EVA بتواند انرژی صوتی و حرارتی خودرو را جذب خود کند.

پشت چراغ‌ها: از فوم خودروسازی به عنوان ماده‌ای نرم و درزگیر در پشت چراغ‌های خودرو استفاده می‌شود. این کاربرد فوم در صنعت خودرو باعث می‌شود که چراغ‌ها در برابر نفوذ آب، گرد و غبار، رطوبت و اشعه ماوراء بنفش حفاظت شوند و عمر طولانی‌تری داشته باشند.

 

کاربرد فوم در صنعت خودرو

همانطور که بیشتر هم به آن اشاره شد، فوم خودروسازی یا همان فوم EVA، یک نوع فوم لاستیکی است که به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، در صنایع مختلفی کاربرد دارد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این فوم هم که به آن اشاره شد، کاربرد فوم در صنعت خودروسازی است. گفته شد که فوم EVA در ساخت قطعات و مجموعه‌های مختلف خودرو استفاده می‌شود، به همین خاطر برخی دیگر از آنها را در زیر میبینیم.

کانال‌های لاستیکی برای شیشه های عقب و جلو ماشین: این کانال‌ها، وظیفه هدایت آب و رطوبت را در اطراف شیشه‌های خودرو بر عهده دارند.

ساخت شلنگ و واشر خودرو: شلنگ‌ها و واشر‌های خودرو، برای انتقال سیالات و آب‌بندی بخش‌های مختلف خودرو استفاده می‌شوند.

مسیرهای آب‌بندی: این مسیرها، برای جلوگیری از نشت آب و رطوبت به داخل خودرو استفاده می‌شوند.

درزگیری درها: درزگیرهای درها، از ورود گرد و غبار و آلودگی به داخل خودرو جلوگیری می‌کنند.

استفاده از ورق‌های EVA به عنوان پوشش ضد آب در سقف خودرو: از مهم ترین موارد کاربرد فوم در خودروسازی این است که این ورق‌ها، از نفوذ آب و رطوبت به داخل سقف خودرو جلوگیری می‌کنند.

 

مرکز خرید فوم خودروسازی

به وفور بیان شد که فوم EVA یا همان فوم خودروسازی یک ماده پلیمری کاربردی است که در بخش‌های مختلف صنعت خودروسازی از جمله عایق‌بندی موتور، عایق‌بندی کابین، آب‌بندی بدنه و ضربه‌گیرها و… از آن استفاده می‌شود. فوم EVA  به دلیل خواص منحصربه‌فرد خود، مزایای بسیاری نسبت به سایر مواد مورد استفاده در صنعت خودروسازی دارد. به همین دلیل، کاربرد فوم در خودروسازی روز به روز در حال افزایش است. از همین رو اگر که شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد کاربرد فوم در صنعت خودرو یا یک مرکز خرید فوم خودروسازی معتبر هستید، توصیه می شود که برای مشاوره رایگان با شماره های درج شده در فروشگاه اینترنتی فوملند تماس حاصل کنید.